Skip to main content

Wat is voorraadbeheer

Voorraadbeheer (en in dit geval voorraadbeheer met Excel) omvat alles wat te maken heeft met het beheren van goederenstromen binnen uw onderneming. Het draait hierbij om het behouden van overzicht. Door dit overzicht krijgt u de kans om uw bedrijf:

  • Beter te beveiligen tegen diefstal of derft
  • Her in te richten om de goederenstroom te optimaliseren
  • Op te stellen voor een hoger winstpercentage

Om de voorraad bij te houden worden vaak lijsten of programma’s gebruikt. Een van de mogelijkheden is het welbekende Microsoft Excel.

Wij nemen alles uit handen

Effectief én Efficiënt

Wij Leveren Maatwerk

Voorraadbeheer m.b.v. Excel

Het is natuurlijk belangrijk dat u het overzicht in uw voorraad overzichtelijk bijhoudt. Een manier om uw voorraad bij te houden is het welbekende programma van Microsoft: Excel.

Wat vroeger handgeschreven werd, wordt nu digitaal bijgehouden in Excel. Digitaal raken de lijsten namelijk minder snel verloren. Daarnaast verhelpt Excel (of andere digitale programma’s) het probleem met doktershandschriften en andere onleesbaarheden. Zo verkleint Excel de kans op fouten.

Excel niet alleen handig om de voorraad bij te houden, het bied ook opties om uw voorraad te sorteren / uit te lezen. Hiervoor heeft u wel wat meer begrip nodig van het programma.

Overal toegankelijk

Vroeger was Excel niet altijd even betrouwbaar, omdat deze enkel lokaal toegankelijk was. Tegenwoordig is Excel (of Google Spreadsheets) ook online toegankelijk. Zo kan men gemakkelijk bij uw voorraadadministratie. Het mooie van Google Drive / Onedrive is dat u zogeheten “permissies” kan geven. Zo bepaald u wie er in het bestand kan en wat zij kunnen doen.

Hulp nodig? We staan voor u klaar

Hoe werkt voorraadbeheer met Excel?

Het grote voordeel van voorraadbeheer in Excel is dat u deze volledig kunt inrichten zoals u dat wilt. Zo krijgt u een overzicht dat perfect bij uw werkwijze past. Een groot nadeel is dat u hiervoor wel kennis van Excel nodig heeft. Maar niet getreurd. Het is niet extreem lastig. Sterker nog, er zijn superveel cursussen en online video’s en zelfs templates die u kunt gebruiken. Om de voorraad te beheren in Excel raden wij het aan om een rekenmodel met verschillende tabbladen gebruiken. Deze tabbladen verbindt u vervolgens onderling met elkaar. Denk hierbij aan tabbladen zoals:

  • Hoofdbestand
  • Mutaties
  • Artikelgroepen
  • Klantenlijst
  • Leveranciers
  • Logboek / factuur

Door het bestand juist in te richten verrekent het bestand automatisch mutaties die u invult in het mutatie-tabblad. Zo krijgt u in het hoofdbestand een helder overzicht van uw bedrijf. Past u ergens iets aan? Dan verrekent het bestand dit automatisch. Loopt u ergens tegen aan? Wij helpen u graag.

Hulp nodig bij uw voorraadbeheer?

Weet u niet zo goed hoe u uw voorraad moet bijhouden? Of wilt u graag uw balans laten opmaken? IBT-groep helpt u graag! Met ruim 30 jaar ervaring verzorgen wij alle logistieke diensten voor groot en klein. Weet u niet zo goed wat u nodig heeft? Wij leggen een helder plan voor u klaar. Kortom, IBT-groep staat altijd voor u klaar.