voorraadbeheer

Wat is voorraadbeheer

Voorraadbeheer omvat alles wat te maken heeft met het beheren van goederenstromen binnen uw onderneming. Het draait hierbij om het behouden van overzicht. Dit kan op verschillende manieren. Denk hierbij aan de streepjescodes die supermarkten toepassen. Het systeem is namelijk gekoppeld aan deze streepjescodes, wanneer een product wordt verkocht (en dus gescand) registreert het systeem dit.

Aan het eind van de dag maakt men vaak een overzicht. Hier kan men precies zien welke producten zijn verkocht en zo kunt u uw voorraad weer bijbestellen. Natuurlijk is dit systeem is niet altijd nodig, er zijn veel andere manieren om overzicht te houden. Goed voorraadbeheer heeft een aantal vaste punten:

  • Zorg voor structuur in uw voorraad.
  • Maak geregeld een balans op
  • Zorg voor leveranciers die bij u passen
  • Stel prioriteiten -> Producten die veel verkopen zijn natuurlijk extreem belangrijk
  • Zorg voor een goede administratie
  • Kies methodes van voorraadbeheer die bij u passen

“Goed voorraadbeheer is belangrijk.”

Belangrijke onderdelen van goed voorraadbeheer

Zorg voor structuur in uw voorraad

Een goede structuur is erg belangrijk voor uw voorraadbeheer. Zo weet u precies wat u in huis hebt. Om hier een goed overzicht te houden moet er een logische structuur zijn die niet alleen voor u werkt, maar ook voor uw personeel.

Maak geregeld uw balans op

Om de eerder genoemde structuur te ondersteunen is het belangrijk dat u regelmatig een balans opmaakt. Hierbij kijkt men of de voorraad overeenkomt met de administratie. Hoe regelmatig dit gebeurd is afhankelijk van uw bedrijf. Wij raden sterk aan om deze balans op te laten maken door een specialist. Een balans opmaken komt niet alleen heel nauw, maar kost ook veel tijd. Zeker wanneer het gaat om een wat groter bedrijf. Eenmaal per jaar is een balans verplicht. Hierbij is het belangrijk dat u een goede schatting maakt van de waarde van uw voorraad. Een specialist helpt hier graag bij.

Zorg voor (toe)leveranciers die bij u passen

Het is belangrijk dat u (toe)leveranciers hebt waarop u kunt bouwen. Om uw voorraden op peil te houden is het belangrijk dat toeleveranciers zich houden aan hun afspraken. Wees dus kritisch bij het vinden van toeleverancier en zorg dat ze zich houden aan de afspraken. Zo zorg je ervoor dat je voorraad op peil blijft.

Stel prioriteiten

Uw voorraad op peil houden is natuurlijk extreem belangrijk, maar zorg wel dat u hier prioriteiten aan koppelt. Een ‘hot’ product is natuurlijk veel belangrijker dan een product wat veel minder verkoopt. Op basis van uw eigen inschatting bepaalt u voor welke producten er bijvoorbeeld een veiligheidsvoorraad moet worden aangehouden. Ook kunt u uw leveranciers kiezen afhankelijk van hoe belangrijk een product is.

Zorg voor een goede administratie

Om de inkoop goed af te stemmen op de verkoop is het van belang dat u precies weet hoeveel producten er binnen uw onderneming rondgaan. Zorg er voor dat u de administratie op orde hebt. Zo weet u of u te veel of te weinig producten bestelt. Een Warehouse Management System (WMS) kan veel voordelen opleveren voor de administratie van uw voorraad. Zorg wel dat u een WMS combineert met specialisten. Een WMS kan namelijk nog wel eens fouten maken. Een specialist haalt deze fouten er uit.

Kies voor voorraadbeheer methoden die bij u passen

Een voorraadbeheermethode zorgt ervoor dat uw voorraadbeheer efficiënt gebeurt. Zorg dat het voor iedereen binnen uw onderneming duidelijk is welke methode u toepast en snapt wat deze methode inhoudt.

“Uw voorraad, onze zorg.”

Methoden voorraadbeheer

Er is een drietal aan voorraadbeheer methoden die veel worden gebruikt: JIT, FIFO en LIFO.

JIT (Just In Time)

Het idee achter Just In Time is dat u er voor zorgt dat de productie en levering zo nauw mogelijk op elkaar afgestemd zijn. Dit kan enorm schelen in uw voorraadkosten en de bijkomende kosten die bij het transport komen kijken. Wanneer de leveringen net op tijd (Just In Time) binnenkomen heeft u producten voor een korte termijn op voorraad, waardoor de voorraadkosten erg laag worden gehouden.

FIFO (First in, First out)

Veel supermarkten gebruiken de FIFO-methode (First In, First Out): de producten die als eerst binnenkomen worden ook als eerst weer verkocht. Hierdoor houdt u rekening met de vervaldatum van producten en voorkomt u dat er producten in uw voorraad blijven staan die over datum zijn.

LIFO (Last in, First out)

Bij de LIFO-methode zorgt u er als ondernemer voor dat de laatst binnengekomen producten als eerst verkocht worden. Zo is de methode handig voor bedrijven met een hoge doorvoersnelheid. De LIFO-methode is erg fijn wanneer u werkt met producten met een lange- of geen houdbaarheidsdatum. Hierdoor kunnen uw medewerkers sneller uw voorraad bijvullen.

Hulp nodig bij uw voorraadbeheer?

Weet u niet zo goed welke voorraadbeheer methodes er bij u passen? Of wilt u graag uw balans laten opmaken? IBT-groep helpt u graag! Met ruim 30 jaar ervaring verzorgen wij alle logistieke diensten voor groot en klein. Weet u niet zo goed wat u nodig hebt? Wij leggen een helder plan voor u klaar. Kortom, IBT-groep staat altijd voor u klaar.

“Geen zorgen meer om uw voorraad”